mandag 7. oktober 2013

En titt innom

Hei folkens!

Nå har jeg faktisk sletta alt som var skrevet på bloggen, og skal rett og slett begynne på nytt. Forrige gang jeg prøvde meg, var når jeg flyttet hjemmefra for første gang. Nå er det over to år siden, så jeg tenkte jeg skulle skrive om min nye reise fra nå av.

2. Januar legger jeg ut få den største reisen hittil, Tanzania i Afrika. Jeg skal reise med tre andre medstudenter, og vi skal bo på et barnehjem i Ilula. Opplegget heter Ilula Orphan Program, så kanskje du har hørt om dette? Vi skal bo her i tre måneder, og jeg gleder meg til å se hva som møter oss. Vi har blitt fortalt at det er barn og ungdommer i alder fra 3 til 18 år. I tillegg til at de ikke har foreldre, så har de også andre plager som Hiv/Aids, malaria, er blinde, døve, psykisk utviklingshemmet etc. Her vil det være mye for oss kommende vernepleiere å gjøre.

Tidligere i år var vi på et møte med hun som er ansvarlig for utvekslingsprogrammet på skolen vår, og hun sa noe som jeg tok veldig til meg. Hun fortalte at det er greit at vi vil ned for å hjelpe, men det er snakk om vår praksis, vår bachelor-oppgave og vår utdannelse. Derfor er det viktig at vi også skal bli hjulpet av "de der nede". Altså, vi skal lære noe, vi skal ta til oss kunnskap. Den tanken hadde jeg ikke tenkt på før hun tok det opp, men nå sitter den fast, og det er det som er målet mitt med denne turen. Jeg tror jeg vil ha en fordel når jeg kommer hjem, for da vil jeg ha to perspektiver på enhver sak. Jeg gleder meg.

Vi så noen videofortellinger som noen andre studenter som har vært i Afrika hadde laget. Jeg måtte jobbe en del for at ikke tårene skulle renne, for det var utrolig sterkt å se på. Senere ringte jeg til mamma og fortalte dette, og hun kunne ikke skjønne hva jeg skulle gjøre i Tanzania, når jeg ikke engang klarte å se på en film der i fra. Men, jeg har tenkt litt på det. For jeg har forberedt med så godt jeg kan, på at jeg kommer til å gråte av både sorg og glede der nede. Det høres kanskje veldig klisjé ut, men jeg tror jeg kommer til å lære mye om meg selv. Litt sånn reise i seg selv....om jeg kan si det uten å høres helt fjern ut.

Dette blir kult, og i slutten av oktober er jeg klar for å være nålepute. Det er ikke akkurat få eller billige vaksiner som skal tas før vi drar. Dette er vel den delen av hele opplegget jeg gruer meg mest til!

Nå er det kveld, men jeg kommer til å fortsette å skrive her og legge ut noen bilder så dere får se.


Ha en fin kveld! 

4 kommentarer:

  1. Du e skikkelig tøff, lillesøster :)
    Det bli nok en opplevelse for livet, å æ glær mæ til å se oppdateringe fra reisa de :)
    Masse klæmma fra storesøster

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nu e det bare timan før æ drar, så æ kjenne at kroppen min ''jobbe litt imot mæ'' haha :D
      klemme klemme klemme tilbake <3

      Slett
  2. Dette blir bra Tone!! :)
    Jeg blir med her og følger deg i Ilula! ;)
    Let's go!! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. så morro :D skal følge med på dæ å ;)

      Slett