torsdag 5. desember 2013

IOP - Ilula Orphan Program

Tenkte at jeg kanskje skulle fortelle hva det er jeg egentlig skal gjøre i Tanzania.

Den foreløpige planen vår er å reise fra Gardermoen til Dar es Salaam 2. Januar. Det er en reise på 13-14 timer. Det jeg har skjønt nå som tiden har gått er at det blir ikke samme som en charterferie, for i passkontrollen blir det sjekket både pass, visum og hvilke vaksiner som er tatt; spesielt om vi har tatt vaksine mot gulfeber. Fikk beskjed i dag om at vi faktisk kunne bli tvangsvaksinert om vi ikke hadde med oss bevis på at den allerede er tatt!! Dramatiske greier det der..

Uansett...Videre skal vi bo på hotell i Dar es Salaam fra natt til fredag og frem til mandagen. Vi har vært så heldig å fått tildelt en privatsjåfør som skal bringe oss rundt om kring. Dette er altså Valencio, og han er (i følge de som har møtt han) en veldig trivelig kar. I tillegg til å kjøre oss frem og tilbake i Dar, skal han kjøre oss med minibuss opp til Ilula, der vi skal ha vår praksis. Dette er en biltur på 8-9 timer, der vi blant annet skal kjøre gjennom en nasjonalpark der sjiraffene og elefanete vandrer fritt. *Gledes*

Selve praksisen vår er som sagt i en liten landsby (om jeg kan kalle det), i provinsen Iringa. Der skal vi bo på et barnehjem for jenter opp til 18 år. Dette barnehjemmet er drevet av en norsk dame som heter Berit Skaare. (Fordel for oss at vi har noen å snakke norsk med.) Her kommer vi til å kunne være med på mye forskjellig, blant annet HIV-testing, institusjoner med funksjonshemmede, fosterhjem/fosterfamilier, skole, barnehage m.m. Jeg er ikke helt sikker på hva akkurat vi skal eller kommer til å gjøre, men om du følger med, så får du det kanskje med deg.*Blink*

Vi snakket med ei jente, Camilla, som hadde samme praksisen tidligere i år, og hun fortalte oss at det er veldig primitiv standard der. Det finnes ikke vannklosett der, men et hull i gulvet og det er ris og tomatsaus til middag. Jeg er spent! Når det kommer til klesvask, så er det på ''gamlemåten'', altså i ei bøtte med et vaskebrett og ikke-rent vann. Camilla fortalte oss at de hvite t-sjortene hennes var mer gul enn hvit etter de var vasket. Akkurat nå er det greit å tenke hvordan det kommer til å bli, men jeg er spent på å se hvordan jeg kommer til å reagere på at dette her (!!).

Camilla og medstudentene hennes laget en facebookside som heter Ilula, Tanzania. En opplevelse for livet (klikk på teksten) der de la ut bilder fra turen sin. Her er et av bildene de la ut.

Jeg skal skrive sammen med ei venninne i klassen, Elin, og vi har allerede tenkt litt på hva vi skal skrive om på bacheoroppgaven vår. OG det er ingen enkel oppgave. Grunnen til det er rett og slett at vi aner jo ikke hva vi kommer til å møte eller hva som kommer til å engasjere oss. Foreløpig har vi lyst å se litt på om det er tabu å få et barn med psykisk utviklingshemming. Så vi får se hva det ender opp med!

Bilde av meg og Elin på tur i Drangedal.



Når det gjelder nåtid i Porsgrunn, så kan jeg oppdatere om at der faktisk er litt storm her og.. brr...


Ha en fin kveld ppl.

- Tone Marie 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar