fredag 3. januar 2014

My day in paradise

Nu har vi fått vært på sightsing i Dar, som e hovedstaden i Tanzania. Va veldig artig å få se kordan det e her, å æ trur det første som slo oss alle va spørsmåle "Finnes det trafikkregla her?". Så vi spurte Valencio om det her, så flirte han bare til oss å sa "ja, selvfølgelig..." For å være ærlig, så trur æ ingenting på det *haha*. Det ene e at di kjøre på venstresida her nede, det andre e at det ekke alle som gidd det, så di kjøre overalt. I de trangeste gaten e det parkert taxi og andre bila OVERALT, likevel klare han Valencio å trenge sæ mellom å få oss frem. Æ e rett og slett imponert.

Her e privatsjåførn vårres, Valencio! Superduper kar, som vet akkurat ka vi vil se å kor han skal ta oss med! Trur ikke vi kunne funne en bedre fyr enn det her. *Fornøyd*

Vi starta dagen med å finne en restaurant som vi kunne spise på, ettersom vi har levd på nån få baguetta sia i går morges. Det va godt med nå skikkelig middag. Æ trur aldri æ har sett en restaurant med så mange servitøra før, det va større bemanning der enn det e på en dagligvarebutikk i Norge...altså MANGE. Det som facinerte oss va at di gjor jo ingenting, di stod jo bare der å venta...alle her nede vente bare. Vi satt å så ut i gata når vi satt å spiste, og folk bare stod der å så rundt sæ. Ka di så på eller ka di venta på, det vet æ ikke. Alt går så sakte, det e så rolig, ingen stress what so ever. Så vi tok det her opp med han Valencio, så fikk vi bare "Hakuna Matata" tilbake. "No problem, no worries". Æ ELSKE DET.

To sultne jente vente spent på kordan mat vi får servert.

Videre dro vi på kjøretur rundt om i byen her, der vi fikk se det rike strøket. E helt utruli å se på di fine husan med utskjæringe og borda i alle retninge. Vi fikk også sett stranda som e i byen, men der måtte vi ikke bade, for det va så skittent vann. Rett utfor bukta lå det 15-20 cargo-skip som venta i kø for å komme til kaia, så æ kan tenke mæ at di e med på å forurense vannet. Også kaste di søppel overalt. Det kunne vært nydelig fint her om de hadde vedlikeholdt husan og plukka opp litt søppel, men det e vel ikke nå dem gidd å bruke tia si på, di e jo opptatt med å se rundt sæ å vente på alt og ingenting.

Fornøyd på stranda!

Nu har vi kommet tilbake på hotellet å det har blitt mørkt ute. Da e det inne tid på oss til sola kommer opp igjen i halv 7 tida i mårratidlig.

En fornøyd nordlening sett sæ nu tilbake og takke for i dag. Utruli mange inntrykk som skal roe sæ nu.

Håpe dåkker har hatt en fin dag, for det har æ!

1. Det e nok litt av en kulturforskjell. Ha en fortsatt flott dag:-) Klem fra mamsen & papsen <3

1. Ja, men æ like den! :D love it <3 Gla i mams og paps <3

2. må du huske solfaktor :P hehe

3. Hei:-)
    Nei, så artig!:-)) Jeg kom tilfeldigvis over bloggen din nå på google, i det jeg søkte på bilder fra IOP:)
    Vi er to jenter som reiser på "jordenrundt" reise fra 1 februar og starter reisen vår med å jobbe en mnd på IOP i Tanzania!:) morro! Og vi er like spente og giret som dere! Enda kjekkere er det at vi kommer til å være der på samme tid, å jobbe sammen!:) Jeg heter hvertfall Michelle og reiser sammen med Frøydis, Frøydis fra Oslo og Michelle fra Bergen;) kult at vi blir flere som er i fra Norge! Ser frem til å hilse på dere og gleder meg til å følge med videre på bloggen!;) kos dere! klem fra Michelle

1. Hei Michelle! Det va artig å høre! Glede mæ til å møte dåkker :D ja må bare følge med på bloggen, så kanskje det blir lettere å finne oss! :D Æ e fra Narvik, og Kine og Elin e fra Porsgrunn :) Det e bare å glede sæ, for det her e det kuleste æ nån gang har gjort, og vi har ikke kommet oss opp til Ilula enda! Klem tilbake fra Tone ^^